10 pokarmów pomagających utrzymać prawidłowy poziom cukru - Akademia naturopatii

10 pokarmów pomagających utrzymać prawidłowy poziom cukru

10 pokarmów pomagających utrzymać prawidłowy poziom cukru.

Przeciętny człowiek na powyższy tytuł reaguje tak: „Nie mam cukrzycy, więc to artykuł nie dla mnie”. Taka postawa wynika najczęściej z braku podstawowej edukacji zdrowotnej, co jest wielką zasługą przemysłu farmaceutycznego i obecnego sposobu nauczania w szkołach oraz na akademiach medycznych.

Przeciętny człowiek został nauczony myślenia na zasadzie „myślenia z epoki kamienia łupanego”: „Boli mnie kolano – to zajmę się tylko kolanem” – nie podejrzewa on nawet, że najczęściej ból kolana (poza wypadkiem) jest efektem chociażby problemów z kręgosłupem.
Większość ludzi nie chce zauważyć, że odkrycia w medycynie posunęły się naprawdę znacznie do przodu i zarówno logika, jak i praktyka, wbrew temu, do czego się nas przekonuje że względu na potężne dochody, wskazują na to, by nie koncentrować się tylko na tym wycinku organizmu, który nam dokucza.

Oczywiste jest, że kwestia właściwego poziomu cukru dotyczy absolutnie każdego, a lekceważenie tego faktu i spożywanie zbyt dużej ilości węglowodanów oraz przetworzonego pokarmu zwiększa ryzyko oporności insulinowej.

To taki przedpokój przed cukrzycą, stanowiący świetne podłoże do rozwoju jakiejkolwiek choroby, w tym autoimmunologicznej – z rakiem na czele. Dlatego nie pytaj później, dlaczego zachorowałeś na raka, jeżeli nie zwracasz systematycznie uwagi na poziom cukru.

Regularne spożywanie wymienionych niżej produktów znacząco obniża ryzyko jego podniesienia.

  1. Marchew

    To niepozorne warzywo spożywane na surowo ma o wiele niższy indeks glikemiczny aniżeli w formie ugotowanej. Na dodatek zawiera beta-karoten, z którego wytwarzana jest witamina A – jest to jedno z najlepszych źródeł tej witaminy.

  2. Czarne jagody (czernica, czarna borówka)

    Dobrze stabilizują poziom cukru, na dodatek zawierają mnóstwo antyoksydantów. Regulują układ trawienny.

  3. Ciecierzyca (np. w formie humusu)

    Zawiera błonnik, tłuszcz i proteiny, jest w zasadzie nie do zastąpienia. By zwiększyć efekt, można ją dodatkowo spożywać z oliwą z oliwek, ale oczywiście tłoczoną na zimno z pierwszego tłoczenia (niestety w Polsce ciężko jest znaleźć w sklepach taką oliwę, by miała na butelce wypisane te dwa elementy i na dodatek była niefiltrowana).

  4. Truskawki

    Mimo że są słodkie, jeśli dojrzeją naturalnie, w dużym stopniu pomagają kontrolować poziom cukru we krwi. Nie mówię tu o truskawkach podsypywanych nawozami, bo niektórym nie chce się wysilić, by znaleźć sposób naturalnej uprawy, mówię o tych droższych, nienawożonych lub najlepiej uprawianych samodzielnie.

  5. Quinoa (komosa ryżowa)

    Bogata w proteiny, znacznie spowalnia skoki insulinowe, które występują po wysokowęglowodanowym pokarmie. Można ją bez problemu mieszać np. z ryżem, który właśnie taki skok wywołuje.

  6. Słodkie ziemniaki

    Również stabilizują poziom cukru. Niestety u nas są traktowane po macoszemu (przecież nie są, tak jak wszystkie inne ziemniaki w Polsce, modyfikowane genetycznie, więc jak można je jeść, brrr…).

  7. Cynamon

    Świetnie smakuje, równie świetnie kontroluje poziom cukru we krwi. Uwaga: nie powinny go spożywać osoby, które mają w organizmie zbyt dużo ciepła, jeżeli jednocześnie nie stosują pokarmów lub ziół „zimnych”.

  8. Awokado

    Bardzo bogate w jednonienasycone tłuszcze, które pomagają w stabilizacji poziomu cukru. Zawiera dużo żelaza i innych mikroelementów.

  9. Wołowina

    Ciekawostką jest to, że tylko mięso z organicznego chowu ma właściwość dobrej kontroli poziomu cukru. Na dodatek zawiera wartościowe proteiny i dużo łatwo przyswajalnej witaminy B12. Uważaj więc na pseudoorganiczną wołowinę.

  10. Jajka

    Im mniej usmażone czy ugotowane, tym lepiej. Już dwa jajka dziennie sprzyjają utracie wagi i dobrze kontrolują poziom insuliny. Oczywiście nie wtedy, kiedy zjadasz wraz z jajkami śmieciową żywność.

Ryszard Grzebyk