Czy witamina B3 może zwiększyć ryzyko ataku serca? - Akademia naturopatii

Czy witamina B3 może zwiększyć ryzyko ataku serca?

Pytanie wydaje się retoryczne, gdyż wszyscy wiedzą, że witamina B3 jest bardzo ważną witaminą dla układu krążenia i nie tylko: wzmacnia serce, zmniejsza ryzyko wylewu, podnosi poziom „dobrego” cholesterolu, a obniża „złego”.

Jednak badanie kliniczne opublikowane w „New England Journal of Medicine” sugeruje, że stosowanie niacyny razem ze statynami może mieć bardzo poważne efekty uboczne, prowadząc nawet do śmierci. Na dodatek równoczesne stosowanie jednego i drugiego związku, nie zmniejsza ryzyka ataku serca czy wylewu.

Zawsze mówię swoim pacjentom, że aby naturalne leczenie było bezpieczne, należy je stosować jako jedyną terapię i nie wolno go mieszać z chemią.

Część pacjentów uważa, że jeżeli odstawi chemiczne tabletki, to umrze, i na swoją odpowiedzialność stosują oni jedno, i drugie leczenie równocześnie. Oczywiście żeby się zabezpieczyć, dodaję, że należy to skonsultować z lekarzem, chociaż zdaję sobie sprawę z tego, że w Polsce prawdopodobnie nie ma lekarza, który znałby się w wystarczającym stopniu na kontrreakcji leków i naturalnych substancji.
Powód jest prosty: NIE są tego uczeni na studiach. Skoro nie są uczeni, to się nie znają, a skoro wiem, że się nie znają, to z bólem serca mówię pacjentom o tym, by skonsultowali się z lekarzem… Jeślibym tak nie powiedział, a wystąpiłyby jakieś powikłania, mógłbym mieć niemały problem.

Jeżeli decydujesz się na leczenie naturalne i chemiczne równocześnie, to i tak pamiętaj, że najlepiej stosować tylko jeden typ leczenia. Zapytaj też farmaceutę najlepiej z otwartym umysłem (nie jakiegoś prochemicznego ignoranta), czy nie ma przeciwwskazań. Oni do tego są o wiele lepiej przygotowani niż lekarze!

Najważniejsze, byś był uważny i obserwował swój organizm

Gdy cokolwiek będzie odbiegać od normy, natychmiast zaprzestań stosowania tych środków, do których jesteś mniej przekonany. Pamiętaj też, że w takim przypadku należy szybko wypłukać toksyczne związki; jeżeli nie jest to ciężkie zatrucie, dobrze się tu sprawdza wypicie 2–4 litrów zimnej wody oraz mocnej herbaty ze świeżego imbiru.

Wracając do witaminy B3 – we wspomnianych badaniach wszyscy pacjenci mieli schorzenia sercowo-naczyniowe i brali statyny. Podzielono ich na dwie grupy: jednej z nich podano poza statynami witaminę B3 i lek laropiprant, który zmniejsza uderzenia gorąca powodowane witaminą B3, druga grupa przyjmowała statyny wraz z placebo.
Liczba ataków serca i wylewów w obu grupach była bardzo podobna, ale w grupie biorącej B3 występowało więcej przypadków zgonów i działań niepożądanych, takich jak nasilenie krwawienia, problemy jelitowe, trudniejsza kontrola cukru u cukrzyków, rozwój cukrzycy u tych, którzy jej wcześniej nie mieli, schorzenia wątroby i wzrost infekcji. Badanie wykazało, że to prawdopodobnie konrreakcja leku laropiprant z witaminą B3 i statynami wywołuje takie zagrożenie.

Jak zapewne wiesz, samo stosowanie statyn jest wysoko niebezpieczne, co zostało udowodnione w wielu badaniach, a jak się okazało w połączeniu z niacyną to ryzyko jeszcze wzrasta.

Gdyby jednak na podstawie tego badania klinicznego artykuł napisał lekarz uważający, że chemiczne leczenie jest najlepsze, a naturalne to szamaństwo, na pewno próbowałby cię przekonać, że witamina B3 jest wybitnie niebezpieczna, a leki są nieszkodliwe…
Dlatego, tak ważne jest byś nauczył się być krytyczny dla napływających informacji.

 

Ryszard Grzebyk